Aσπρη μέρα
Παροιμιακή φράση της αρχαίας: λευκή ημέρα, δηλ. η ευτυχής ή η επ? ευφροσύνη. Το Λεξικό Σουΐδα ερμηνεύει την παροιμία από παράδοση των Σκυθών να βάζουν στο τέλος της μέρας μέσα σε φαρέτρες λευκές ή μαύρες «ψήφους» (πβ. κλήρους), αντίστοιχα αν πέρασαν την ημέρα τους «αλύπως» ή «οχληρώς», και να τις μετρούν στο τέλος της ζωής κάποιου: επί τοίνυν των αποθνησκόντων εκφέρειν τάς φαρέτρας καί αριθμείν τάς ψήφους. Καί ει ευρεθείησαν πολλαί λευκαί, ευδαιμονίζειν τόν απογενόμενον.
Του πουλιού το γάλα
Παροιμιώδης φράση της αρχαίας: γάλα ορνίθων (ό όρνις = γενικά το πουλί, κι όχι η όρνιθα, η κότα). Λέγεται επί των λίαν ευδαιμονούντων καί πάντα κεκτημένων (δηλ. γι? αυτούς που είναι απόλυτα ευτυχισμένοι κι έχουν τα πάντα) ή επί των σπανίων καί δυσευρέτων (Λεξικό Σουΐδα). Τα πουλιά στην αριστοφανική πολιτεία τους υπόσχονται: δώσομεν υμίν πλουθυγίειαν, ευδαιμονίαν, ειρήνην, νεότητα, γέλωτα, χορούς, θαλείας γάλα τ? ορνίθων ? (Αριστοφάνους Όρνιθες).
Που στον κόρακα είναι
Το κοράκι, ήδη από την αρχαιότητα, πρωταγωνιστεί σε πολλές παροιμιακές φράσεις. Συνηθέστερη κατάρα "ες κόρακας, άπαγ΄ες κόρακας, βάλλ΄ες κόρακας" και "ουκ ες κόρακας" (=δε θα πας στο διάβολο?). Η "αποστολή στα κοράκια" είχε κυρίως την έννοια της ευχής - ή μάλλον της κατάρας - να παραμείνει το σώμα κάποιου άταφο και να γίνει βορά των κοράκων.
Στους Αριστοφανικούς Βάτραχους ορκίζονται "μα τον κόρακα", ενώ παροιμιακό είναι το "κόρακα λευκόν ιδείν", διότι ως γνωστόν λευκό κοράκι είναι σπάνιο είδος.... (η έννοια της νεοελληνικής παροιμίας "όταν ασπρίσει ο κόρακας και γίνει περιστέρι").
Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του
Φράση που παραπέμπει στο σκληρό καθήκον της κωπηλασίας των καταδίκων στα πλοία.
Η λέξη "κατεργάρης", μεσαιωνική, που δηλώνει πλέον τον παμπόνηρο, τον πανούργο άνθρωπο, είχε αρχικά τη σημασία: ο λάμνων (=ο κωπηλάτης) εις κάτεργον (=πλοίο στο οποίο δουλεύαν κατάδικοι, γαλέρα). Θέση του στο πλοίο ήταν ο πάγκος, σανίδα πάνω στην οποία κάθονταν οι κωπηλάτες.
Οι καιροί ου μενετοί
>>> Οι ευκαιρίες δεν περιμένουν. Φράση του Περικλή, του μεγάλου πολιτικού της αρχαίας Αθήνας, όπως την κατέγραψε στην ιστορία του ο μεγάλος θαυμαστής του, ο ιστορικός Θουκυδίδης.
Χρωστάει της Μιχαλούς
Λαική έκφραση, που χρησιμοιποιείται για πρόσωπο που δεν έχει διανοητική ισορροπία, για τρελό.
Ο Νικόλαος Πολίτης αναφέρει την έκφραση παραλλαγμένη σαν "Χρωστάει του Μιχάλη" και εξηγεί οτι λέγεται για ανθρώπους ανόητους, τους οποίους ο λαός αποκαλεί συνήθως με το όνομα Μιχάλης.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, η έκφραση συνδέεται με τη μεταπαναστατική ζωή στο Ναύπλιο, πρωτεύουσα τότε της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, μτά την επανάσταση του 21 υπήρχε στο Ναύπλιο μια ταβέρνα που ανήκε σε μια γυναίκα, τη Μιχαλού. Η Μιχαλού είχε το προτέρημα να κάνει "βερεσέδια" αλλά υπό προθεσμία. Μόλις εξαντλείτο η προθεσμία-και η υπομονή της- στόλιζε τους χρεώστες της με "κοσμητικότατα" επίθετα. Όσοι τα άκουγαν, ήξεραν καλά οτι αυτός που δέχεται τις "περιποιήσεις" της "χρωστάει της Μιχαλούς"
Συμβαίνουν και εις Παρισίους
Ιστορική φράση που χρησιμοποιούσε συχνά ο Έλληνας πολιτικός και πρωθυπουργός επί Όθωνος, Ιωάννης Κωλέτης, ο οποίος είχε διατελέσει για χρόνια πρέσβης της Ελλάδας στο Παρίσι.
Λέγεται συνήθως ειρωνικά, για να δικαιολογηθεί συμπεριφορά, περιστατικό ή ενέργεια άτοπη ή ασυνήθιστη, η οποία παρουσιάζεται συνήθης και αποδεκτή και στα πλέον πολιτισμένα μέρη του κόσμου (όπως το Παρίσι).
Μιτσής στα γράμματα μα μιάλος στην τέγνην
Υπάρχουν άτομα που έχουν χαμηλές επιδόσεις στα γράμματα, αλλά μεγάλες επιδόσεις σε κάποια άλλη εργασία. Παροιμία στην κυπριακή διάλεκτο της περιοχής Αμμοχώστου.
Σημεία των καιρών
Στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια εποχή και προοιωνίζουν κάτι, συνήθως κακό (Μπαμπινιώτης). Φράση της Καινής Διαθήκης [Ματθ. 16, 3: ο δέ ( Ιησούς) είπεν αυτοίς (τοις Φαρισαίοις) ?. τό μέν πρόσωπον του ουρανού γιγνώσκετε διακρίνειν, τά δέ σημεία των καιρών ου δύνασθε γνώναι;]. Ωστόσο οι απαρχές της θα πρέπει να αναζητηθούν στις αρχαίες διοσημείας (μετεωρολογικά φαινόμενα που θεωρούνταν σημεία του Διός).
Σε τρώει η μύτη σου
Στη φαγούρα (γενικότερα και όχι μόνον της μύτης), τον κνισμόν, απέδιδαν οι αρχαίοι Έλληνες μαγικές ιδιότητες, τη θεωρούσαν σημάδι, προειδοποίηση, των θεών, πρόληψη που επιβίωσε μέχρι τις μέρες μας.
Συγκεκριμένα, οι αρχαίοι πίστευαν ότι η φαγούρα στην πλάτη, στο λαιμό, στ? αφτιά και στη μύτη ήταν δυσοίωνη. Οι Σπαρτιάτες μάλιστα συνήθιζαν να τιμωρούν τα παιδιά που έξυναν τη μύτη τους, πιστεύοντας ότι θα γίνουν κακοί πολεμιστές.
Οι πρώτοι έσονται έσχατοι και οι έσχατοι πρώτοι
Οι πρώτοι έσονται έσχατοι και οι έσχατοι πρώτοι Λόγια του Ιησού (Κ.Δ. Λουκ. 13, 30, Μαρκ. 10, 31) για τη θέση στην οποία θα βρεθούν πολλοί στη μέλλουσα ζωή: πολλοί από εκείνους που με κοσμικά κριτήρια (υψηλή κοινωνική θέση, αξιώματα, πλούτη κ.τ.ο.) θεωρούνται πρώτοι θα γίνουν τελευταίοι και, αντίθετα, πολλοί ταπεινοί θα γίνουν πρώτοι στην βασιλεία των ουρανών.
Λέγεται με ανάλογο νόημα, για κάποιον που καταλαμβάνει ή πρόκειται να καταλάβει κατώτερη θέση ή να αξιολογηθεί δυσμενέστερα από την θέση που κατέχει ή κατείχε ή απ? ότι περίμενε.
Του κύκλου τα γυρίσματα
Μ? αυτά τα λόγια αρχίζει ο Ερωτόκριτος, το μεγάλο νεοελληνικό έπος του Βιτσέντζου Κορνάρου, που ο λαός μας το αγάπησε, το οικειοποιήθηκε και αποστήθισε ολόκληρους στίχους του, που διαδόθηκαν μ? αυτό τον τρόπο με την προφορική παράδοση από γενιά σε γενιά. Η φράση χρησιμοποιείται για τις ποικίλες εναλλαγές της τύχης και το ευμετάβολο της ανθρώπινης ζωής (πβ. έχει ο καιρός γυρίσματα).